Är QR-koder en fluga för reklamare?

I flera år har tekniker försökt att få QR-koder populära och på senare tid har även det klassiska reklamfolket börjat haka på trenden och vill kombinera den fysiska och den digitala världen med hjälp av svårlästa fyrkantiga koder. Fler och fler reklamkampanjer i print och utomhusreklam börjar använda sig av det istället för att skriva med en länk i annonsen. Ofta är det lättare för användaren att skriva in en kortare webbadress än att ta upp telefonen, öppna en separat app för det (möjligtvis ladda ner en app om du inte redan har gjort det) för att sen sikta kameran mot QR-koden och trycka av vilket i sin tur öppnar en specifik adress i webbläsaren på mobilen. Många har försökt göra bra saker med tekniken men väldigt få har lyckats. Det finns däremot ett par bra exempel jag tänkte ta upp som lyckats.

SVT Play fjärrkontroll
För att få till gång till att använda mobilen som fjärrkontroll till SVT Play så går man in på SVTs webbplats för fjärrkontrollen, med datorn man ska använda för att spela upp SVT Play på. Det den gör är att SVT genererar en specifik QR-kod som gör att du enkelt kan koppla just din mobil till din dator. Detta är riktigt snyggt gjort och ett bra sätt för att få en unik koppling mellan mobilen och den aktuella datorn. Läs gärna den här bloggposten från SVT om hur de har byggt den också!

Well.ca och Tesco (Home Plus) i Sydkorea
När det kommer till handel så finns det några som har lyckats bra med konceptet att göra matvaruaffärer som bara finns som billboards. Man visar upp bilder på varorna, pris och en QR-kod som man enkelt kan scanna av och sen får hemlevererat. Jag tror att fler varianter av denna typ av showrooms kommer att komma för fler typer av varor än just livsmedel. Se på den här videon där de visar hur det fungerar.

Flattr
Mikrobetalningstjänsten Flattr har en egen app för att läsa av QR-koder enbart för att kunna ge pengar till fysiska platser eller personer. Exemplet de själva har tagit upp är exempelvis gatumusikanter som kan ställa ut en gatupratare för att enkelt kunna ta emot mindre betalningar från förbipasserande.

Själv tror jag inte att QR-koder kommer att slå. Exempelvis så ville designbyrån som tog fram de framtida svenska sedlarna som kommer år 2015 placera en QR-kod på 500 kronor-sedeln. Det fick avslag av Riksbanken med arbumentet ”Juryn bedömer att detta förslag är vare sig praktiskt eller säkerhetsmässigt lämpligt och utgår från att det inte kommer att realiseras.” vilket kändes bra. Det är lite som ett beslut som även där slår in spiken i kistan för dessa oläsbara koder.


Bloggkategorier

Go Top